Een bedrijfsfilm laten maken die impact maakt

Je ziet het om je heen, ondernemers die een bedrijfsfilm laten maken. Zelf denk je dan; moet ik zelf een bedrijfsfilm laten maken?
En door wie dan? 

Hoe je een bedrijfsfilm inzet en de vorm die je gebruikt bepaalt veel. Zo bepaalt het onder andere hoe jouw bedrijf gezien wordt, erg belangrijk dus. Dus wat levert een bedrijfsfilm nu op voor jouw bedrijf en hoe moet je dit insteken? We leggen het je graag uit.

 

Waarom heb ik een bedrijfsfilm nodig?

Een bedrijfsfilm leent zich goed voor externe communicatie naar je doelgroep, maar werkt ook goed om je medewerkers te inspireren. In beide gevallen wil je natuurlijk wel dat je de juiste boodschap communiceert. Zo voorkom je onduidelijkheid voor wie de film bestemd is en dat de boodschap niet begrepen wordt.

Bedrijfsfilm laten maken door een professional

Een bedrijfsfilm voor mijn klanten?

Tegenwoordig koopt een klant niet ‘zomaar’ een product of dienst bij een aanbieder. Voordat de klant een bedrijf kiest wilt hij graag weten met wat voor een bedrijf ze in zee gaan. Hier komt een uitstraling van vertrouwen en professionaliteit bij kijken. Het creëren van een helder bedrijfsbeeld kan betekenen dat je de klant achterlaat met een goed en vertrouwd gevoel. Zo kan de klant alvast een beeld schetsen van wat met wat voor bedrijf heb ik mee te maken. Dit is een belangrijke reden om een bedrijfsfilm te laten maken.

Een bedrijfsfilm voor mijn medewerkers?

Een goed bedrijfsbeeld geeft de juiste visie mee aan je medewerkers. Een aantrekkelijke, inspirerende bedrijfsfilm kan je medewerkers motiveren en zorgen dat zij allemaal dezelfde koers varen. Het doel is dan ook om te zorgen dat je medewerkers achter de visie van het bedrijf staan. Je wilt het gevoel creëren dat zij onderdeel zijn van een groter geheel. Een recruitment video over jouw bedrijf kan ook een tool zijn om nieuw en geschikt personeel te werven ter versterking van jouw team.

 

Wat is er nodig voor nodig om een film van mijn bedrijf te maken?

Kies je ervoor om een bedrijfsfilm te laten maken, dan wil je natuurlijk dat dit doelgericht en een effectief gebeurt. Daarom is het belangrijk om vooraf een aantal zaken duidelijk te hebben. Twee punten in het bijzonder zijn belangrijk om een goed concept te schetsen. 

  1. Doel van de bedrijfsfilm
  2. Doelgroep

Bepaal het doel van de bedrijfsfilm

Zonder een helder doel is het lastig om een goed concept voor je bedrijfsfilm neer te zetten. Het is daarom ook erg belangrijk om hier goed over na te denken. Movus doet dit in een creatieve sessie. Het kan weleens voorkomen dat er meerdere doelen zijn die het bedrijf in een film heeft verwerkt. Hiermee is er de kans dat een boodschap niet eenduidig overkomt en juist verwarring wekt, waardoor de film onnodig lang duurt waardoor je ook kijkers verliest.

Het doel van een effectieve bedrijfsfilm is vaak afhankelijk van een bovenliggende campagne of strategie. Als je een film inzet die goed aansluit op een campagne is er een grotere kans dat dit effectief is en zorgt voor positief resultaat. 

Definieer de doelgroep

Dit lijkt voor de hand liggend, maar wanneer je dit niet goed definieert is er een kans dat de film zijn doel voorbij schiet en niet het juiste resultaat bereikt. Denk hier daarom altijd goed over na
Een doelgroep bepaalt bijvoorbeeld het tempo van de bedrijfsfilm. Een jongere doelgroep heeft geen behoefte aan trage films met een trage montage. Daarbij verlies je al snel hun aandacht.
Een ouder publiek kan dit vaak juist wél waarderen. Tussen jong en oud zitten nog veel meer doelgroepen met verschillende behoeftes. Het tempo van de film is dus zeer belangrijk om je publiek met een goed gevoel achter te laten.

 

Mijn bedrijfsfilm op verschillende kanalen

Content op social media kanalen verschillen van formaat voor optimale kwaliteit. Denk hierbij aan video’s op Facebook, Instagram en LinkedIn. Deze kanalen hebben effect op het formaat van de film. Het is dus belangrijk om vooraf te bedenken wat je precies in beeld wilt hebben, zodat jouw bedrijfsfilm op ieder kanaal goed uit de verf komt.
Tegenwoordig is het zelfs haalbaar om allerlei statistieken bij te houden over hoe je film presteert op YouTube. Hierdoor kan je op basis van data nieuwe keuzes maken over welk content goed werkt en wat niet.

 

Waarom een bedrijfsfilm laten maken door MOVUS?

Voor het maken van iedere bedrijfsfilm zitten wij altijd met de klant om de tafel. Zo krijgen wij de doelgroep en het doel van de film scherp. Wij stellen dan allerlei vragen om een goed beeld te schetsen van jouw bedrijf. Vaak plannen we een strategische sessie in voordat we beginnen aan het concept.
Tijdens deze sessie kunnen we sparren en krijgen we b
eter in kaart wat voor een waardes, visie en missie jouw bedrijf heeft.

Met deze informatie in ons achterhoofd maken wij een concept dat past bij jouw bedrijf, doel en de doelgroep. In dit concept is de stijl, montage en het tempo al uitgewerkt.

Met al het bovenstaande maken wij een doeltreffende film die past bij jouw bedrijf. Door het gebruik van filmische beelden creëren we de juiste sfeer en zorgen we voor impact bij de kijker.

Meer weten over onze aanpak bij een bedrijfsfilm laten maken?
Neem dan nu contact op via info@movus.nl

Neem contact op