Waarom storytelling altijd onderdeel is van onze films    

Soms vragen mensen wel eens aan mij wat ik zo mooi vind aan films. Persoonlijk vind ik film een kunstvorm, één die wereldwijd geaccepteerd is. Een kunstvorm die zo’n groot publiek bereikt en mensen op emotioneel vlak kan raken. Dat is wat mij zo intrigeert en wat ik zo mooi vind aan het maken van films.

Een tijd terug maakten wij een branding film voor een klant. Bij een andere potentiële klant lieten wij vervolgens ons werk zien, waaronder ook de gemaakte branding film. Degene met wie we een gesprek hadden was zichtbaar geëmotioneerd en zei ook achteraf dat de film hem echt raakte omdat de situaties zo herkenbaar waren. En dat was nou precies één van de doelen van de film: herkenbare situaties creëren voor de kijker, zodat zij zich kunnen inleven in de doelgroep. Mooi om te zien dat we dat doel hebben bereikt. Dat ging om de volgende film:

Storytelling

En eigenlijk is dat altijd de basis voor onze films. Een film maken die de emoties van de kijker raakt. Want met de juiste emotie kan je ook de juiste boodschap overbrengen. Met de juiste boodschap is het doel van een film binnen handbereik. Daarom maken wij altijd gebruik van storytelling om een boodschap over te brengen. Dit in combinatie met beelden die de juiste emotie overbrengen, zorgen ervoor voor dat onze films ook het juiste gevoel uitdragen. Beelden zorgen namelijk voor de sfeer die de film overbrengt. Als de sfeer niet past bij het boodschap dan neem je de boodschap vaak ook minder serieus. Dat wil je uiteraard voorkomen.

Voorbeelden

We zochten wat voorbeelden uit die verschillende vormen van storytelling laten zien.

Storytelling door Velux

Storytelling hoeft niet altijd met (gesproken) tekst te werken. Met de juiste beelden en montage van alle losse onderdelen, kan je ook een verhaal vertellen. In sommige gevallen werkt dit ook beter dan met gesproken tekst omdat je juist het doel ter interpretatie laat voor de kijker. Dit werkt soms nog effectiever dan de conclusie al verklappen.

De reclame van Bouygues Telecom; puur op beeld met een klein beetje tekst.

Dit soort films trekken goed de aandacht van de kijker omdat deze actief moet deelnemen om het te begrijpen. Dat wil niet zeggen dat films waarbij je er wel bovenop zit en heel duidelijk een boodschap vertelt per definitie slecht zijn. Zoals altijd is het doel van de film belangrijk om in je achterhoofd te houden. Zo is de vorm uit dit voorbeeld  voor brand awareness en korte social media clips juist heel effectief. Je hebt op deze kanalen immers vaak ook te weinig tijd om een duidelijk verhaal te vertellen, omdat de aandacht van de kijker snel vervliegt.

Als je de mogelijkheid hebt om een verhaal te vertellen in je film, dan is dat zeker een aanrader. Laat de kijker een belevenis ervaren en geef hem het juiste gevoel. Dit komt in het algemeen de film, het overbrengen van de boodschap en het achterliggende doel ten goede. Maar onthoud dat niet alle doelen geschikt zijn voor een film met uitgebreide storytelling dus maak de afweging of je wel of niet kiest voor het vertellen van een verhaal bij elke film weer opnieuw.