The long shot en naadloze transities in een film

‘Monteren is toch gewoon wat clips achter elkaar plakken?’ is wat mensen vaak denken. In essentie is dat natuurlijk wel zo, maar er zit meer kunst en techniek in dan je denkt. Daarom hebben we het in deze blog over transities en dan vooral naadloze transities. Want wat houdt dit nu precies in en waar zit de moeilijkheid?

Transities in een montage

De overloop van clip naar clip noemen we een transitie. En een goede transitie dient een film en het verhaal. Als een transitie teveel opvalt dan kijkt dat namelijk niet lekker weg en is het te afleidend. Onze ogen kijken nou eenmaal liever naar beelden die gemakkelijk in elkaar overvloeien. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande video van Google:


Vloeiende transities van Google: Meet Nest Hub Max

Over deze transities is van te voren al nagedacht en niet pas tijdens het monteren. De transities beïnvloeden namelijk het filmwerk. Ze zijn duidelijk op een bepaalde manier gefilmd. Heb je de transities in het voorbeeld van Google al kunnen spotten? Ik zal je een hint geven; op het moment dat ze van clip wisselen loopt er iemand in beeld, zoals bij tijdcode 00:13. Ze maken steeds gebruik van een persoon lopend door het beeld om naar de volgende scène te gaan. Daardoor lijkt de overgang van het ene naar het andere shot naadloos.

De meest gebruikte en simpele transitie is een ‘hard cut’. Dit betekent het van clip naar clip monteren zonder een techniek  zoals een zoom-in of een wipe toe te passen. Dat klinkt saai, maar vooral voor gesprekken kun je hiermee in combinatie met een goede timing goed spanning mee opbouwen. Bekijk bijvoorbeeld hoe David Fincher in Mind Hunter dat heel slim doet:


David Fincher: Mind Hunter

The long shot
Een van de moeilijkste transities is The Long Shot, oftewel een lang shot. Hierbij lijkt het alsof de gehele film in een continue shot is opgenomen. Goede voorbeelden hiervan zijn Birdman en 1917. Waarom is dat dan zo moeilijk? Omdat het begin van een scène/clip en het einde perfect moeten aansluiten op de clip ervoor en erna. In de volgende video lichten ze deze transitie haarfijn uit:


Uitleg Long Shot

De long shot transitie vergt dus veel planning, techniek en precisie. De film 1917 speelt zich voornamelijk buiten af waardoor ze ook nog rekening moesten houden met het weer en het het buitenlicht. Hoe gaat dat in zijn werk? Nou zo dus:


Behind-the-scenes van 1917

Dus ja, monteren is het plakken van clips achter elkaar, maar door van tevoren goed na te denken over hoe je dit doet en de transities zo natuurlijk mogelijk te maken, houd je de aandacht van je kijker beter vast waardoor je boodschap ook beter overkomt