Terminator kleurbewerking

Wat jij al weet over een film na de eerste paar seconden

Je zet een film op en de eerste scene speelt zich af in Mexico, de hitte druipt er al vanaf. Zonder dat er ook nog maar iets herkenbaars in beeld is en dat er ook maar één woord is gesproken is, kan je al zien dat het heet is.

Effect van kleurgebruik op de kijker

Hoe kan het dat je ervaart dat het heet is? Hoe heeft kleurgebruik effect op je als kijker en hoe wordt dit gebruikt in films? Kleurgebruik is essentieel om een bepaalde sfeer neer te kunnen zetten in films. Het heeft bewust en onbewust heel veel invloed op ons als kijker.

Uiteraard zijn er ook andere factoren die mee spelen hoe wij bepaalde scenes interpreteren maar kleurgebruik is een van de belangrijkste factoren hierin. In deze blog gaan wij in op de kleurtint van het beeld zelf.

Als voorbeeld nemen we de serie Breaking Bad. Elke keer als een scene zich afspeelde in Mexico is het beeld een stuk meer geler dan het originele beeld (zie foto hieronder). Voor de kijker ziet het onderste beeld een stuk warmer uit terwijl dit niet representatief is hoe Mexico er in real-life eruit ziet. Warmere kleuren geven eenmaal een indruk dat het warmer en droog is. Buiten dit om kan het ook goed werken om aan de kijker een signaal te geven dat een bepaalde scene zich ergens anders afspeelt dan de vorige scene.

Breaking Bad kleurbewerking

Frame van ‘Breaking Bad’ (bovenste beeld is de correcte kleurweergave, de onderste beeld is bewerkt en wat wordt gebruikt in de serie).

Blauw wordt daarentegen weer gebruikt om een kille sfeer neer te zetten. Je zult dus in horror films veel meer blauwe tinten tegen komen dan gele tinten.
SAW kleurbewerking
Frame van de film ‘Saw’. Het hele beeld heeft een blauwe tint gekregen.

De blauwe kleurtint over de hele scene geeft een kille sfeer en een ongemakkelijk gevoel voor de kijker. Hiermee wordt er dus over het algemeen op gedoeld dat het personage zich in een ongemakkelijke positie bevindt. De blauwe kleurtint wekt dit gevoel op. Ook worden avond scenes vaak gekleurd met blauwe kleurtinten. De zon is inmiddels onder dus is een gele kleurtint ook niet natuurgetrouw.

Terminator kleurbewerking

Een frame van de film Terminator. Ze zitten buiten s’avonds. Ook hier zie je een blauwe kleurtint. Kijk maar naar het licht wat blauw getint is.

Zo word je dus als kijker al beïnvloed /geïnformeerd door alleen de kleur van je beeld voordat je ook nog maar iets weet van de film. Dit werkt ook zo voor je ogen. Als je in de winter s’ochtends vroeg naar buiten gaat terwijl je van buiten nog niks hebt mee gekregen dan ziet alles er blauw uit. Vrij snel passen je ogen je interne kleurtemperatuur aan waardoor alles er weer ‘normaal’ uitziet.

Kleurtemperatuur in camera

In een camera heet dit dus ook kleurtemperatuur. Deze kun je ook aanpassen zodat het beeld wat je op dat moment aan het opnemen bent ook waarheidsgetrouw is. Stel je de kleurtemperatuur te hoog/laag in dan kun je dus zoals bovenstaande een kleurtint krijgen van blauw of geel.

Over het algemeen wordt deze juist ingesteld in de camera en achteraf in de montage wordt er pas een kleurtint aan toegevoegd. Dit heeft er mee te maken dat het heel lastig en tijdrovend proces is om  kleurtinten te verwijderen uit specifieke onderdelen van een beeld  (denk aan kleding of gezicht).

In je eigen films kun je dit uiteraard dus ook toepassen. Wil je de indruk geven dat het een warme en zonnige dag is? Maak dan gebruik van de gele kleurtint. Is iets saai en niet leuk, maak dan gebruik van de blauwe kleurtint. Dit werkt natuurlijk niet in alle situaties maar het kan wel net hetgeen zijn wat nodig is om een sfeer goed neer te zetten.